Activiteit



Onze activiteiten
Onze projecten in Ethiopië staan in het teken van hulp aan kinderen, specifiek met de bedoeling hen te mobiliseren voor onderwijs. Wogen is onze lokale partner.
Projecten
Met Wogen werden in 2024 vier overeenkomsten afgesloten die door Aflam worden gefinancierd:
School uniformen
School hygiëne
Universiteitsstudenten
Mr Mulu support
Het project school uniformen voorziet in de productie en verdeling van een schooluniform voor 500 leerlingen in het lager onderwijs en in de eerste jaren van de middelbare school.
In het school hygiëne project wordt een educatief programma opgestart in drie lagere scholen in Gondar. De leerlingen krijgen er een schoolpakket over verschillende praktijken i.v.m. hygiëne.
25 blinde universiteitsstudenten krijgen in het derde project een dagelijkse vergoeding waarmee ze een basispakket voeding kunnen betalen, zodat ze zich volledig op hun studie kunnen concentreren.
Met Mr Mulu, gepensioneerd leerkracht werd een overeenkomst afgesloten waarmee hij drie blinde scholieren een vorming kan geven.
Schooluniformen
Objectief is, net als vorig jaar, voor 500 kinderen een schooluniform te maken in het naaiatelier dat wogen in 2022 kon opstarten. Verleden jaar verdeelde Yenege Tesfa de uniformen. Nu de samenwerking is stop gezet, zorgt Wogen voor de verdeling.
Zoals altijd werkt Wogen samen met de juiste diensten van het stadbestuur van Gondar. In dit geval zijn dat ADUGNA, het kantoor voor planning, toezicht en evaluatie en de afdeling kwaliteitszorg onderwijs van het Education office.
Mulugeta is de vaste project manager van Wogen op gebied van vorming en opleiding.
Hij overlegt met Abdellah, het hoofd van ADUGNA en de afdeling kwaliteitszorg onderwijs. Samen maken ze de selectie van welke leerlingen in welke scholen in aanmerking komen voor een uniform. Het belangrijkste criterium daarbij is de economische situatie van het gezin. Op advies van het organisatie SOS Children’s Villages in Ethiopia, wordt er gelijk verdeeld tussen jongens en meisjes. Het is de bedoeling dat de kwaliteit van de stof voldoende is om het uniform twee jaar te kunnen dragen.
De distributie van de uniformen vindt plaats in de school en onder toezicht van het schoolhoofd, het schoolcomité en het education department van het stadsbestuur. Dat gebeurt in een kleine ceremonie met de kinderen. De kinderen tekenen voor ontvangst en er worden foto’s gemaakt.
School hygiëne
Dit project kadert in het overheidsprogramma van het Gondar Health Department om een inspanning te doen om de jongere bewust te maken van het belang van hygiëne in het algemeen en van persoonlijke hygiëne in het bijzonder.
De overheid wil daarvoor een educatief pakket opstellen voor de leerlingen in de lagere scholen.
Vanuit de universiteit werden studenten die een opleiding als leerkracht volgen aan het werk gezet om het educatief pakket samen te stellen en er een handboek voor de leerkracht bij te maken. Als afsluiter van hun opdracht gaan de studenten in alle klassen in elke school een halve dag les geven. In die lessen worden rollenspelen en praktische oefeningen opgenomen.
Voor hen is dit een eenmalige opdracht in de context van hun opleiding, maar de leerkrachten worden actief betrokken zodat ze het pakket ook in de volgende schooljaren kunnen blijven gebruiken.
Met Wogen worden in elke school nog een aantal maatregelen genomen:
Voorzien van een waterreservoir zodat proper water beschikbaar blijft ook wanneer de elektriciteit uitvalt.
Indien nodig, verbeteren van de wasplaats voor de leerlingen.
Aankoop van zeep gedurende het schooljaar.
Aanbrengen van banners in de school die de leerlingen herinnert aan hun zorg voor hygiëne
Een medische check-up aan het einde van het schooljaar.
Het project is gestart onder de kundige leiding van Mulugeta, de project manager van Wogen. De studenten bereiden het educatieve pakket voor. De watercontainers zijn aangekocht. In maart worden de werken in de school afgerond. Nadien worden de lessen gegeven. Aan het einde van het schooljaar word de check-up georganiseerd en wordt het project geëvalueerd.
In de scholen worden ook clubs gestart waar de leerlingen bij mekaar komen en wat ze leerden verder spelend in praktijk brengen. Zo worden ze ook binnen hun gezin ambassadeur van de dingen die ze op school leren.
Universiteits- en hogeschool studenten
Studenten die in het toelatingsexamen slagen mogen aan een van de Ethiopische universiteiten gaan studeren. Vaak is dat een andere universiteit dan die van Gondar. Inschrijvingsgeld moeten ze niet betalen. Helaas moeten heel wat studenten uit kansarme gezinnen die kans toch aan zich laten voorbij gaan omdat ze niet in de kosten van hun levensonderhoud kunnen voorzien.
Als je blind bent, is de kans nog groter dat je niet verder studeert omdat het zo goed als onmogelijk is om een “studentenjob” te vinden. Blinde studenten bedelen, maken overeenkomsten met restaurants om de keukenafval op te eten, of andere creatieve maar weinig hygiënische en stabiele oplossingen.
Het stadsbestuur van Gondar is zich bewust van die problematiek en geeft die studenten een toelage van 200 Birr per maand. Dat is een mooi gebaar, maar echt verschil maakt het niet. Met die som kunnen de studenten 4 dagen verder. Daarom vragen we Wogen die blinde studenten de dagelijkse kost van 50 birr uit te betalen. Dat is voldoende voor een brood ontbijt en een injerra maaltijd.
Met de cel special needs students van het education department van Gondar werden de 25 studenten geselecteerd die vanaf nu door Wogen betaald worden. Wogen heeft ook een eigen onderzoek gedaan naar de kandidaten en is bij hen thuis op bezoek gegaan om te kijken of een toelage op haar plaats is.
Vanaf januari maakt Wogen elke maand een bedrag over van 2.021Birr aan de 25 geselecteerde studenten.
Ondersteuning Mr Mulu
Blinden worden in de Ethiopische maatschappij niet voor vol aanzien. Gezinnen schamen zich voor hun blinde kind. Blinde kinderen kunnen niet naar school. Ze kunnen de lessen niet volgen, er zijn geen aangepaste media voor hen en gewoon het transport van thuis naar de school is vaak een te grote hinderpaal.
Er zijn naar schatting een tweeduizend blinde of visueel gehandicapte kinderen in Gondar. Mr Mulu is zelf ook blind. Hij zet zich in voor lotgenoten en is voorzitter van Gondar’s blind Association en leerkracht op rust in de “Kadus Rafael” school in Gondar.
In de omgeving waar hij woont heeft hij drie kinderen uitgenodigd: Absalah, Adino Zelalem en Yared Shferaw. Hij leert hen te lezen met braille en zet hen aan het werk met leerboeken in braille. Hij kan ook documenten in braille laten printen.
Daarnaast werkt hij aan de ontplooiing van de kinderen. Hij leert ze nu zich met een blindenstok te stappen, zodat ze mobieler worden.
Onze partners
Zoals bij onze andere projecten, worden de Ethiopische activiteiten gecoördineerd door een partner in het Zuiden en opgevolgd door een partner in het Noorden:
- Nosissa, een Belgische vzw die voor de actieve begeleiding van de projecten instaat
- Wogen, een jonge NGO die opereert vanuit Gondar, Ethiopië.
Lokaal draagvlak
Dagelijkse leiding van de projecten is in handen van Hibist Mekonnen, oprichtster en bezielster van Wogen.
Opvolging en controle
Opvolging van de budgetten gebeurt door Nosissa vzw op de volgende manieren:
- boekhouding wordt stipt opgevolgd.
- door regelmatige bezoeken ter plaatse.